E-Boks: Den komplette guide til din digitale postkasse

Du skal have styr på din e-boks, for her modtager du vigtige beskeder fra blandt andet det offentlige. Læs med, og find ud af, hvordan du bedst bruger den digitale postkasse.

E-boks er din digitale postkasse på nettet, hvor du kan læse den post, som sendes digitalt til dig fra det offentlige og fra visse foreninger og private virksomheder. Vi dykker ned i postkassen og giver dig svar på alverdens spørgsmål om, hvordan du bruger din e-boks – det her er den komplette guide til emnet.

Du kan blive klogere på, hvad du som privatperson har pligt til, og du kan få nyttige tips til, hvordan du får endnu mere ud af den digitale postkasse.

 

Digital Post, e-boks og borger.dk: Hvad er forskellen?

Kært barn har mange navne, men hvad er egentlig hvad? Er Digital Post endnu en postkasse? Og er indbakken på borger.dk den samme som indbakken i e-boks, eller hvordan hænger de to sammen? Her er en forklaring på begreberne:

 

Digital Post

Offentlige myndigheder som blandt andet din kommune, Skat og din region sender Digital Post til dig og alle andre danskere, som er fyldt 15 år (du modtager Digital Post med mindre du er fritaget. Det kan du læse mere om senere i denne artikel).

Digital Post kan for eksempel være beskeder fra pladsanvisningen om, at dit barn har fået plads i en vuggestue eller børnehave, det kan være beskeder fra jobcentret, beskeder om offentlige ydelser eller om dine personlige skattesager. Det kan også være alt fra breve om dit barns skolestart til indkaldelser til undersøgelser på hospitalet.

Nogle private virksomheder sender også Digital Post. Det kan for eksempel være, at din bank sender kontoudtog, eller at dit forsikringsselskab sender opkrævninger og policer på denne måde.

Denne form for digital post adskiller sig fra ‘almindelige’ e-mails, fordi den skal modtages og læses på en sikker hjemmeside på internettet. Det er altså e-mails eller post, som man ikke bare kan få sendt til for eksempel sin Hotmail, G-mail eller den mailadresse, man har via sit arbejde.

 

E-boks og indbakken på borger.dk

Du kan vælge at læse din Digitale Post enten i din e-boks eller på hjemmesiden borger.dk – du har faktisk pligt til at gøre det. Til gengæld vælger du selv, hvilken af de to postkasser du vil bruge.

Du skal bruge dit Nem-ID for at logge på, uanset om du vælger e-boksen eller løsningen på borger.dk.

 

Hvordan logger jeg på eboks?

Du kan logge på din e-boks enten via e-boks-hjemmesiden eller via eBoks-appen.

Efter billedet kan du læse hvordan.

 

 

Sådan logger du som privatperson på e-boks via hjemmesiden:

  • Gå til www.e-boks.dk
  • Vælg ‘Log på privat’
  • Log på med dit NemID
  • Hvis det er første gang, du logger på e-boks, vil du blive bedt om at oplyse dit cpr-nr. og godkende, at dette må videregives til e-boks og at e-boks må bruge det

 

Sådan logger du som privatperson på e-boks via app’en:

  • Tryk på knappen ‘Log på’
  • Tryk på knappen ‘Log på privat’
  • Log på med dit NemID
  • Første gang, du logger på e-boks med app’en, vil du blive bedt om at oplyse dit cpr-nr. og godkende, at dette må videregives til e-Boks og at e-Boks må bruge det

 

Hvem sender post til mig i e-boks?

Offentlige myndigheder sender Digital Post til dig. Det kan være din kommune, SU-styrelsen, dit sygehus, Skatteforvaltningen, ydelsesservice, pladsanvisningen, jobcentret og mange andre.

Derudover er der efterhånden også masser af private virksomheder, som kan sende Digital Post til din e-boks.

Det kan fx være banker, forsikrings-, pensions- og teleselskaber, og det kan være din arbejdsplads. Virksomhederne kan for eksempel sende kontoudtog, policer, pensionsopgørelser, regninger, lønsedler og information om feriepenge på denne digitale måde.

Mange modtager stadig fysisk post fra private virksomheder, selvom flere og flere virksomheder tilbyder at sende posten digitalt. Hvis du gerne vil undgå kuverter i din fysiske postkasse, kan du undersøge, hvilke af de relevante virksomheder, der er tilmeldt den digitale løsning i stedet for.

 

 

Du kan selv tilmelde dig Digital Post fra virksomheder, som tilbyder det – og det kan du gøre i din e-boks. Du skal blot klikke på ‘Tilmeldinger’ eller ‘Tilmeld afsendere’, når du er logget ind. Her kan du søge efter den virksomhed, du ønsker at modtage Digital Post fra; klik på virksomheden og tilmeld dig modtagelse af digital post fra den.

Nogle virksomheder kræver, at tilmelding sker via dem og ikke inde i e-boks. Det vil du få besked om, hvis du klikker på dem i e-boks for at tilmelde dig.

Du kan også klikke på ‘Mine tilmeldinger’ for at se, hvem du allerede modtager post fra i din e-boks.

Hvis du ønsker at afmelde Digital Post fra specifikke virksomheder, kan du også gøre det gennem e-boks. Dog kan du ikke afmelde Digital Post fra det offentlige, da loven siger, at du skal modtage det sådan, medmindre du er fritaget.

 

Hvorfor får jeg post, som jeg ikke har tilmeldt mig?

Offentlige myndigheder sender automatisk Digital Post til dig – også selvom du ikke aktivt har tilmeldt dig. Det kræver, at du er fritaget for Digital Post, hvis du skal undgå det.

Private virksomheder kan i nogle tilfælde også sende Digital Post til dig, selvom du ikke aktivt har tilmeldt det i din e-boks. Det kan de, hvis de har lavet en aftale med dig på anden vis. Det kan for eksempel være en del af din ansættelsesaftale, at din arbejdsgiver sender lønsedler til din e-boks, eller det kan være en del af din netbank-aftale, at din bank sender kontoudtog til dig som Digital Post.

Det er typisk afsenderen af posten og altså ikke e-boks, du skal kontakte, hvis du har spørgsmål til post fra private virksomheder, eller hvis du ønsker at afmelde modtagelse af det i din e-boks.

Er det sikkert at bruge e-boks?

Al Digital Post sendes krypteret. Det betyder, at sikkerheden er højere, end hvis den samme besked eller det samme dokument blev sendt på papir eller i en e-mail til en almindelig e-mailadresse som for eksempel en G-mail- eller en Hotmailadresse.

Den digitale post, du modtager, er bundet op på dit cpr-nummer, og brugen af cpr-numre eller personnumre i e-boks er underlagt en stram lovgivning, og den er kontrolleret og godkendt af Datatilsynet.

Dine dokumenter og anden data bliver opbevaret i et datacenter hos KMD, som også skal leve op til strenge sikkerhedsstandarder.

Kan jeg gå på e-boks med min telefon eller tablet?

Ja, du kan sagtens logge på din e-boks, selvom du ikke sidder hjemme ved en computer.

Du kan åbne din e-Boks på alle computere, smartphones og tablets. Alt, du skal bruge, er forbindelse til internettet og dit NemID.

 

 

Findes der en app til e-boks?

Ja, der findes en e-boks-app, du kan downloade kvit og frit til iPhone i App Store eller til Android i Google Play.

Med e-Boks-app’en får du nem adgang til din Digitale Post direkte fra din mobiltelefon.

Første gang du bruger app’en, vil du blive bedt om at verificere dig ved hjælp af dit Nem-ID.

Du kan naturligvis læse din Digitale Post i app’en, men derudover har den også en række andre funktioner, som kan være smarte at have ved hånden, selvom man ikke lige sidder foran en computer.

Du kan blandt andet foretage dig følgende direkte i din app:

  • Underskrive dokumenter digitalt ved hjælp af NemID.
  • Betale regninger med dankort direkte i e-boks.
  • Melde regninger til Betalingsservice.
  • Holde orden og skabe overblik i din e-boks ved hjælp af mapper, du selv kan oprette, navngive og organisere.
  • Læse og håndtere post, som andre har givet dig adgang til.
  • Uploade dine egne, private dokumenter til opbevaring i e-boks.

Kan jeg bruge min e-boks i stedet for min almindelige email?

Nej, eboks erstatter ikke den almindelige e-mailadresse, som du formentlig også har (det kan for eksempel være en Gmail-adresse, en Hotmail-adresse eller en mailadresse, du har via dit job).

Du kan nemlig ikke bruge din e-boks til at kommunikere med for eksempel familie og venner. ‘Almindelige’ mennesker kan ikke sende mails til din e-boks, så at sige, og du kan hverken skrive til tante Olga eller dine venner fra din e-boks. Den er kun til Digital Post fra offentlige myndigheder og tilmeldte virksomheder og foreninger.

 

Hvad sker der med min e-boks, når jeg skifter mailadresse?

Din e-Boks er knyttet til dit cpr-nr., og den følger dig resten af dit liv. Det gælder også, hvis du flytter til en anden kommune, eller hvis du skifter e-mail-adresse eller telefonnummer.

Der er altså ingen sammenhæng mellem din private e-boks og din almindelige mailadresse, din postadresse, dit telefonnr. eller lignende.

 

Hvordan ved jeg, når der er post i min e-boks?

Du kan vælge at få en sms tilsendt, hver gang der er ny post i din e-boks. Dog er det ikke alle afsendere, som understøtter denne funktion. Du kan se, hvem der gør, ved at logge ind på e-boks. Gå til ‘Menu’ og gå derefter til ‘Besked om ny post’.

Hvis du vil tilmelde dig sådan en sms-advisering, skal du også logge ind på din e-boks og gå til ‘Menu’. Derefter skal du vælge ‘Profil’, og her skal du tilføje dit mobiltelefonnummer. Derefter vil du modtage en sms, som beskriver, hvad du skal gøre for at tilmelde dig sms-servicen.

Husk at ændre dit telefonnummer i din e-boks, hvis du skifter nummer.

Og husk også at tjekke din e-boks jævnligt, selvom du ikke har fået nogle sms’er om ny post. Der kan være kommet noget fra en afsender, som ikke tilbyder sms-advisering.

Hvad koster det at have en e-boks?

Det er gratis at bruge e-Boks, og du kan modtage ubegrænsede mængder post fra afsendere i den digitale indbakke.

Det er også gratis for dig at opbevare digitale dokumenter i din e-boks.

 

Er jeg tvunget til at bruge e-boks?

Du er automatisk tilmeldt Digital Post fra det offentlige, og hvis du vil fritages for det, er det noget, du skal søge om. For de fleste er det som udgangspunkt obligatorisk at modtage Digital Post.

Du kan til gengæld selv til- og fravælge, hvilke private virksomheder du ønsker at få Digital Post fra.

 

Har jeg pligt til at tjekke min e-boks?

Hvis du er 15 år eller derover, er du automatisk tilmeldt Digital Post fra det offentlige, og du har pligt til at tjekke din digitale postkasse jævnligt, da der kan ligge vigtige beskeder om for eksempel offentlige ydelser eller indkaldelser til sygehusbehandlinger i den.

Det kan være vigtige beskeder, som du ikke kan være sikker på at få på anden måde.

Din digitale post betragtes som modtaget lige så snart, den er kommet ind i din digitale postkasse. Det betyder, at det er dig selv, som har ansvaret for at kunne læse din digitale post – og for at gøre det.

Du bestemmer selv, om du vil bruge e-boks eller indbakken på borger.dk, når du skal læse din post.

 

Har mit barn en e-boks?

Ja, hvis dit barn er fyldt 15 år, har han/hun en e-boks.

Alle tilmeldes automatisk Digital Post fra offentlige myndigheder, når de fylder 15. Med denne automatiske tilmelding følger også en pligt til at tjekke sin indbakke og læse de beskeder, som kommer.

Som udgangspunkt er det kun den 15-årige selv, som har adgang til sin Digitale Post, men det kan være en rigtig god idé, at du som forælder hjælper dit barn i gang med at håndtere Digital Post.

Du kan få læseadgang til dit barns indbakke, hvis barnet ønsker det, og du kan også få en påmindelse, når der er ny post i dit barns e-boks.

Du kan hjælpe dit barn med at bestille Nem-ID og få det aktiveret, og I kan eventuelt logge på e-boks sammen og sørge for at barnets kontaktoplysninger og lignende bliver udfyldt korrekt.

 

 

Sørg også for, at I aktiverer den funktion, som sikrer, at barnet får besked, når der er kommet ny post.

Endelig kan det selvfølgelig ofte være en god idé, at du hjælper din 15-årige med at læse og forstå de beskeder, som kommer i e-boksen.

15-årige modtager typisk indkaldelser til tandlæge og hospitalsundersøgelser, biblioteksbøder, beskeder om feriepenge og lignende i deres e-bokse. Den 15-åriges forældre modtager ikke længere denne slags beskeder i deres e-bokse.

Børn under 15 år modtager ikke Digital Post fra det offentlige, og derfor har de som udgangspunkt heller ingen e-boks-adgang.

Dog kan børn under 15 være tilmeldt e-boks, hvis de modtager lønsedler som digital post efter aftale med en arbejdsgiver, eller hvis de modtager kontoudtog som digital post efter aftale med banken.

 

Kan mit 15-årige barn blive fritaget for at modtage Digital Post?

Fra man fylder 15, har man pligt til at modtage og læse Digital Post fra offentlige myndigheder. 15-årige som lever op til mindst ét af nedenstående kriterier, kan dog blive fritaget fra den pligt:

  • Har ikke adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse i sit hjem eller opholdssted.
  • Har en fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, som hindrer dem i at modtage post digitalt.
  • Er registreret som udrejst af Danmark.
  • Er hjemløs.
  • Har sproglige vanskeligheder.
  • Har praktiske vanskeligheder ved at anskaffe sig NemID.

Hvordan bliver jeg fritaget for digital post?

Voksne kan også i visse tilfælde blive fritaget for Digital Post, selvom det som udgangspunkt er lovpligtigt for alle over 15 år at modtage og læse den. Du kan blive fritaget, hvis du lever op til mindst ét af disse kriterier:

  • Har en kognitiv funktionsnedsættelse. Det kan for eksempel være en demenssygdom.
  • Har fysiske funktionsnedsættelser. Det kan for eksempel være, at du er blind.
  • Ikke har adgang til en computer, smartphone eller tablet.
  • Har sproglige barrierer, som gør det vanskeligt for dig at bruge Digital Post. Det kan for eksempel være, at du er ordblind.
  • Har praktiske udfordringer med at få oprettet et NemID.
  • Er registreret som udrejst af Danmark.

Du skal henvende dig personligt hos Borgerservice i din kommune, hvis du vil søge om fritagelse. Her vil du blive bedt om at udfylde en fritagelsesblanket. Hvis en af dine pårørende skal søge om fritagelse for dig, skal vedkommende have en fuldmagt med fra dig.

Hvis du bliver fritaget fra Digital Post, gælder fritagelsen permanent. Du skal altså først gøre noget igen, hvis du på et tidspunkt ønsker at slette fritagelsen og modtage Digital Post igen.

Et alternativ til fritagelse kan være, at du giver en pårørende læseadgang til din e-boks, så du nemmere kan få hjælp til at håndtere din digitale post. Dog skal du være opmærksom på, at det er dit ansvar, at din Digitale Post bliver læst – også selvom du har givet en anden person læseadgang.

I næste afsnit kan du læse mere om, hvordan man giver andre adgang til sin e-boks.

 

Kan jeg give andre adgang til min e-boks?

Ja, du kan godt give en anden person adgang til din e-boks. Det kan for eksempel være relevant, hvis du skal på en længere ferie i udlandet og ikke har adgang til internettet undervejs, eller hvis du er blevet syg og har brug for, at en pårørende kan tage sig af din digitale post.

 

 

Herunder ser du, hvordan du giver for eksempel din samlever adgang til din e-boks. Den person, du ønsker at give adgang, kalder vi ‘adgangsmodtager’:

  • Log ind på din e-boks
  • Tryk ‘Menu’
  • Vælg ‘Adgange’
  • Tryk på knappen ‘Giv andre adgang’
  • Her bliver du bedt om at indtaste en række oplysninger.
  • Indtast adgangsmodtagerens navn og CPR-nr.
  • Indtast et kodeord. Dette kodeord skal adgangsmodtageren bruge senere for at acceptere adgangen.
  • Hvis du ønsker det, kan du også vælge en ophørsdato, så adgangsmodtagerens adgang til din indbakke automatisk stoppes på den dato, du vælger.
  • Tryk Næste
  • Vælg de rettigheder, som du ønsker, at adgangsmodtageren skal have.
  • Vælg eventuelt også hvilke mapper, vedkommende skal have adgang til.
  • Bekræft nu dine valg ved at trykke OK.
  • Nu skal adgangsmodtageren logge på sin egen e-boks.dk med sit NemID.
  • Adgangsmodtageren skal acceptere i notifikationen om ny adgang, som findes i overblikket.
  • Adgangsmodtageren skal indtaste det kodeord, du valgte tidligere.
  • Adgangsmodtageren skal trykke OK.

Nu har adgangsmodtageren adgang til både sin egen og din post, når han/hun logger på sin private e-boks.

Al digital post er krypteret og bundet op på dit cpr-nr. Derfor kan man ikke dele en digital postkasse med andre. Man kan for eksempel ikke have fælles e-boks med sin ægtefælle.

Men i stedet kan man altså give vedkommende adgang til sin e-boks, hvis man har behov for det.

 

Kan jeg opbevare vigtige dokumenter i min eboks?

Ja, du kan bruge din e-boks til andet end at modtage Digital Post. Du kan bruge den som opbevaringssted til dine vigtige dokumenter, som du gerne vil gemme digitalt. Det kan for eksempel være dit skøde, din fødselsattest og andre attester, eller det kan være fotos af dine værdigenstande til eventuel forsikringsbrug senere.

Hvis dokumenterne ikke allerede er digitale, kan du fotografere eller scanne dem og uploade dem til din e-boks.

 

 

Hvad sker der med e-boks ved dødsfald?

Når en person dør, bliver alle adgange til vedkommendes e-boks spærret. Det vil altså sige både den afdødes adgang og adgangen for andre, som vedkommende eventuelt har givet ret til adgang.

Når det er sket, kan offentlige myndigheder ikke længere sende Digital Post til den afdøde. Private virksomheder kan til gengæld stadig sende post til vedkommendes e-boks, indtil postkassen afmeldes.

Hvis du vil afmelde en e-boks, så private virksomheder ikke længere kan sende post til den, skal du udfylde en blanket, som findes til formålet. Desuden vil du blive bedt om en kopi af e-boks-indehaverens dødsattest.

Den afdødes digitale postkasse opbevares efter dødsfaldet, og Digital Post fra offentlige myndigheder opbevares i postkassen i fem år.

Post fra private virksomheder som for eksempel banker og forsikringsselskaber, bliver slettet fra e-boksen tidligst 15 måneder efter indehaverens død.

Hvis du er pårørende til en afdød og ønsker at få adgang til vedkommendes digitale post, skal du søge om det, og du vil blive bedt om at fremvise en kopi af din skifteretsattest.

Du vil få læseadgang til afdødes digitale post via din egen private e-boks.

 

Hvem står bag e-boks?

E-Boks A/S står bag tjenesten. Det er et selvstændigt aktieselskab, der blev stiftet i 2001, og det er i dag ejet ligeligt af Nets og PostNord.

Ifølge ejerne selv er ideen bag e-boks at ‘effektivisere forsendelse af post mellem virksomheder og private postmodtagere. Det betyder færre udgifter til porto, bedre service og lavere belastning af miljøet’.

 

Kilder brugt i denne artikel:

e-boks.dk
e-boks.com
borger.dk
aeldresagen.dk

FAQ BOKS

Er det nødvendigt at tjekke sin e-boks?

Alle har pligt til at læse deres Digitale Post fra det offentlige og jævnligt tjekke, om der er kommet ny post. Det kan man gøre via e-boks eller indbakken på borger.dk.

Findes der en app til e-boks?

Ja, der findes en e-boks-app, du kan hente gratis i App Store eller Google Play.

Har mit barn en e-boks?

Hvis dit barn er fyldt 15 år, har han/hun en e-boks og pligt til at tjekke sin digitale post jævnligt.

Hvordan får jeg en e-boks?

Alle, som er fyldt 15 år, modtager Digital Post fra det offentlige og har automatisk adgang til at læse det via e-boks.

Hvordan logger jeg på e-boks?

Du logger på din e-boks med dit NemID.

Kan jeg blive fritaget for Digital Post?

Hvis du lever op til visse kriterier, kan du søge om at blive fritaget fra at modtage Digital Post.

Kan jeg logge på e-boks fra min telefon?

Ja, du kan logge på e-boks fra alle computere, smartphones og tablets.